A mûvészképzés sajátos a felsõoktatában

A magyar mûvészeti képzésben részt vevõ intézmények rangsorolása speciális szempontok figyelembevételét igényli, mert a különbözõ mûvészeti ágakat oktató intézmények majdnem kivétel nélkül monopol helyzetben vannak - derül ki az OFIK kutatásából. Emellett az elitképzést nyújtó és többszörös túljelentkezéssel bíró intézmények osztott és osztatlan képzést egyaránt kínálnak, a felvételi rendszerük pedig intézményen belül kialakított saját elbírálás alapján mûködõ rosta. Ezért a hagyományos szempontrendszer szerinti besorolásra alkalmatlanok.

A nagy múltú mûvészeti iskoláknak nincs konkurenciájuk Magyarországon, ezért világ- vagy európai viszonylatban lehetne vizsgálni egy speciális szempontrendszer alapján ezeket, valamint fontos odafigyelni a hallgatók visszajelzéseire, ami az intézmény oktatási minõségének javulásához vezethet.

Kõnig Frigyes, a Magyar Képzõmûvészeti Egyetem rektora az Országos Felsõoktatási Információs Központnak (OFIK) elmondta, hogy az egyetem egyrészt a külföldön tanuló hazai diákok tapasztalataiból, másrészt a külföldi tanulók itteni visszajelzéseibõl ítéli meg az iskola oktatásának minõségét és a világ mûvészeti iskolái közötti elhelyezkedését. A magyar mûvészeti felsõoktatási intézmények elõkelõ helyen állnak nemzetközi viszonylatban, amit bizonyít a számtalan vendéghallgató és a Magyarországon végzett hallgatók külföldi helytállása.

A mûvészképzõ intézmények - képzõmûvészet, a táncmûvészet, a színház- és filmmûvészet és a zenemûvészet - élén a mûvészeti életben aktívan tevékenykedõ, az adott mûvészeti terület kiemelkedõ alakjai állnak, ezért sokszor a diákok megmérettetései a képzés és az oktató értékelésében is meghatározó szerepet játszanak, sokkal inkább, mint egy hagyományos felsõoktatási intézmény esetében.

A mûvészeti oktatásban szerepet játszó intézmények körében nem csak a hallgatók egyre gyakoribb külföldön töltött tanulmányai jellemzõek, hanem az oktatók cseréje is elõtérbe került, aminek egyre kevésbé akadálya a nyelvtudás.

Bolognai rendszer bevezetése a mûvészképzésben

A különbözõ mûvészeti ágakban más-más gyakorlatok alakultak ki a különbözõ hagyományos szakok bolognai rendszerbe történõ illeszkedését tekintve, ami elsõsorban az adott mûvészeti ág sajátosságaitól függ.
Néhány területen, így például az iparmûvészet területén kialakult az osztott, tehát alap- és mesterképzési szintbõl álló oktatás, de a tánc- és zenemûvészet és részben színház- és filmmûvészet területén is számos példa van, amikor egy korábbi szak osztottá válik. Más területeken viszont maradt az osztatlan képzés, így például a Színház- és Filmmûvészeti Egyetemen oktatott filmdramaturg, színházrendezõ, színházi dramaturg és színmûvész szakok továbbra is osztatlan képzésûek maradnak, valamint a nemzetközi gyakorlatoz hasonlóan a képzõmûvészeti terület is kivételt jelent, itt is osztatlan képzések lesznek a jövõben.
(www.edupress.hu)

- bíró -