Fénybe mártott textilek – batikkísérletek a Nyíregyházi Egyetem Kerengőjében
Színekkel és fénnyel játszó látványos textilkiállítás várja az érdeklődőket a Nyíregyházi Egyetem D épületének Kerengőjében. Az első- és harmadéves hallgatók batikmunkái január 5. és 18. között még megtekinthetők.
Bár a kiállítás ünnepélyes megnyitóját december 4-én tartották, a batikolt textilek januárban is élményszerű találkozást kínálnak mindazoknak, akik áthaladnak a Kerengőn. A felfüggesztett munkák az ablakok előtt, zsinórra rendezve kaptak helyet, így a beáramló természetes fény a különböző napszakokban újra és újra átírja a látványt. A tárlat az első- és harmadéves hallgatók batikkísérleteiből válogat, bemutatva a technika sokszínűségét és az alkotók egyéni látásmódját. A kiállítást Tóth Lívia DLA textilművész, a Vizuális Kultúra Intézet oktatója nyitotta meg, akivel a megnyitón a batikolás lényegéről és pedagógiai jelentőségéről is beszélgettünk.
Amikor a fény életre kelti a színeket
„A batikolást tulajdonképpen a fény élteti” – fogalmazott Tóth Lívia. – „A viaszolt felületeken a fény életre kelti a többi színt is. A viasz elválaszt, majd kontrasztot adva felerősíti a színeket.” Mint elmondta, a hallgatók többféle módszerrel dolgoztak: kötözéssel, gyűréssel, hajtogatással, valamint ecsettel felhordott viasszal. „Mi most a kontúrokat viaszoltuk, és mindenki a saját hangján kereste a megoldásait.”
Ősi technika, élő hagyomány
A textilművész rövid történeti áttekintést is adott. A viaszfestés nyomai már az ókori Egyiptomban megjelentek, a batikolás azonban a 19. század elején terjedt el Jáva szigetén, ahonnan világhódító útjára indult. Az indonéz batik mintái eredetileg szimbolikus jelentéssel bírtak, jelezték viselőjük társadalmi státuszát, és fontos szerepet kaptak az élet nagy fordulópontjain: születéskor, esküvőn, temetésen. Az indonéz batikolás 2009 óta az UNESCO szellemi kulturális örökségének része. Tóth Lívia szerint a batik nemcsak technika, hanem szemlélet is. „Az épület egy szerkezet, a textil viszont lüktetést ad, elevenséget visz az enteriőrbe. Egy díszített tér belakhatóvá válik, szívesebben tanulunk, dolgozunk benne.”
Tanítás, érzékenyítés, alkotás
Tóth Lívia gyerekként kezdett érdeklődni a képzőművészetek iránt, testvére egyik elhivatott tanárának is köszönhetően. Az oktató hangsúlyozta: a művészeti technikákkal való ismerkedést már gyermekkorban érdemes elkezdeni. „Nem kizárólag rajzkészségről van szó – a kultúra, a figyelem, az érzékenység is formálódik.” Ez az elv az egyetemi képzésekben is megjelenik, a vizuális kultúra oktatása több szakon – például a csecsemő- és kisgyermeknevelő képzésben – is fontos szerepet kap.
A „Batik kiállítás” 2026. január 5. és 18. között megtekinthető a Nyíregyházi Egyetem Kerengőjében.





